رنگ خنثی
(همیشه نو، بیطرف، کلاسیک، کیفیت، آرام)
اگرچه به عنوان رنگ آکروماتیک (بی رنگ) شناخته شده است اما فقط در کلام اینگونه است.
تون های بی رنگ بژ، خاکستری (خاکستری مایل به قهوه ای) هنوز به لحاظ روانشناسی پیام قابل اطمینان بودن و اعتماد را القاء می کنند. رنگ خاکستری مایل به قهوه ای بضی اوقات با نام خاکستر بژ هم شناخته می شود یعنی ترکیبی از خاکستری و بژ یا (طوسی + بژ) رنگ های خنثی ممکن است به عنوان رنگ های مونوتون (تک تونالیته) هم شناخته شوند.
این تون های خنثی با نماد زمان و عتیقه ای و دوام مجسمه ها، ساختمان ها و معابد باستانی شناخته می شوند. سنگ های جبل الطارق، اهرام ثلاثه مصر که به شکلی استوار در گذر زمان، بادوام، همیشه نو و فراتر از اینها به صورتی کلاسیک به چشم می آیند.
این کیفیت ها در محصولات یا محیطی که در آنها رنگ های خنثی استفاده شوند به چشم خواهد آمد. رنگ های خنثی باید زمانی مورد استفاده قرار گیرند که لازم است دوام، دائمی بودن و قابل اعتماد بودن کار از بیشترین درجه اهمیت برخوردار باشد، خواه در امور داخلی، بسته بندی، پوشاک یا هر محصول دیگر. همچنین رنگ های خنثی به عنوان رنگ های ایمن و رنگ هایی که در ذوق کسی نمی زنند، شناخته می شوند و این شرایط، کالاها را تاریخ مصرف دار نمی کنند چون همیشه مد هستند. رنگ های خنثی نوانس های ( جزئیات) بسیاری در درون خود دارند، چون تون های زمینه متعددی دارند. این تون های زمینه می توانند اساسا دمای یک رنگ خنثی و تاثیر روانی آن را تغییر دهند. مثلا یک خاکستری گرم (پررنگ) هیچگاه به جدیت یک خاکستری ساکن، متین و آرام نیست یا یک بژ خاکی گرم، دوستانه تر از سفید آرام به نظر می رسد.
خاکستری روشن تا نیمه پررنگ، غیرضروری ترین رنگ ها هستند. همواره برای کارهای سطح و نما (جایی که مقایسه رنگی رخ می دهد) غیر الزام ترین رنگ خنثی، به دلیل بی اثر بودنش بسیار توصیه می شود. این رنگ هیچوقت با سایر رنگ ها رقابت نمی کند و به عنوان سپری برای رنگ های روشن جهت کاهش قدرت درخشندگی آنها رخ می نماید.
هرچه خاکستری به سیاهی بزند، قدرت و شخصیت بیشتری از رنگ سیاه می گیرید، ولی خاکستری زغالی (مدادی) هیچوقت به اندازه سیاهی مطلق نمی تواند تهدید کننده تر یا زورمندتر باشد، بخصوص در محیط زندگی، پوشاک یا بسته بندی. خاکستری نقره ای می تواند نگاهی آینده گرا و نوین داشته باشد چون بیانگر تصاویر نرم، شفاف و کمینه است.